Protispolečenští buřiči
- Ze společenského kvasu 90. let 19. století se zrodil revoltující postoj umělců proti všemu starému.
- V životě i v umění se stavějí tito spisovatelé do pózy buřičů zklamaných společností, vyslovujících jí své pohrdání.
Objevuje se zde několik vlivů :
- 1) vliv anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítnutí autority státu),
- 2) vliv antimilitarismu (hnutí odmítající válku),
- 3) vliv civilismu (oslava moderní techniky a civilizace),
- 4) vliv vitalismu (oslava života, přírody, radost, citové a smyslné prožitky).
- Někteří spisovatelé se z odporu k měšťákovi stávají bohémy a tuláky (Toman, Gellner).
- Navenek se společenský radikalismus některých básníků projevil v hnutí tzv. Omladiny, jejíž příslušníci byli žalářováni (S. K. Neumann).
- Za 1. sv. války se někteří také dostávají do konfliktu se zákonem (Dyk, Bezruč).
- K nejvýznamnějším osobnostem této skupiny literátů řadíme V. Dyka, F. Gellnera, F. Šrámka, K. Tomana, P. Bezruče, a S. K. Neumanna.
Viktor Dyk (1877 - 1931)
- Narodil se v Pšovce u Mělníka.
- Vystudoval práva a věnoval se novinářství.
- 1916 - 1917 byl vězněn.
- Po válce pracoval v národně demokratické straně.
- Tragicky zahynul při koupání v Jaderském moři (svou smrt předpověděl v básni Soumrak moře ze sbírky Devátá vlna).
Tvorba:
- a) buřičské období:
- A porta inferi (1897) (Od bran pekelných)
- Síla života (1898)
- Marnosti (1900)
- b) sociální kritika:
- Milá sedmi loupežníků (1906)
- Balada o dívce, která miluje i zrazuje a přivádí na šibenici své druhy jen proto, aby se mstila za úkladné zavraždění svého přítele.
- c) válečná tetralogie:
- Lehké a těžké kroky, Anebo, Okno, Poslední rok
- Umělecky nejvýše z Dykovy poezie stojí tato čtyři díla z válečných let.
- Okno
- Do této sbírky zařadil také známou báseň Země mluví.
- d) próza:
- Krysař (1915)
- Z umělcovy prózy je nejhodnotnější novela podle německé pověsti o krysaři z Hammeln.
- Ten nedostal odměnu od konšelů za to, že zachránil město od krys, a proto se pomstil a za pomoci své píšťalky zavedl obyvatele města do propasti.
- Pomstu přežije jen prostý rybář a nemluvně.
- e) divadelní hry (významná je tragédie)
- Zmoudření Dona Quijota (1913)
- Postava Cervantesova rytíře symbolizuje ve hře lidskou touhu po ušlechtilosti a kráse.
František Gellner (1881 - 1914)
- Narodil se v Mladé Boleslavi.
- Maturoval na gymnáziu, studoval v Příbrami báňskou akademii a ve Vídni techniku.
- V této době se stává členem skupiny literátů semknutých kolem S.K.Neumanna.
- Studoval také malířství v Mnichově a v Paříži.
- Nastupuje do Lidových novin.
- Po vypuknutí 1. sv. války musí na frontu.
- V září 1914 je prohlášen za nezvěstného, prý si sedl do příkopu a odmítl pochodovat dál.
- Byl také vynikajícím karikaturistou.
Tvorba:
- Po nás ať přijde potopa (1901)
- Gellnerova prvotina se vysmívá měšťácké společnosti a jejím ideálům.
- Radosti života (1903)
Fráňa Šrámek (1877 - 1952)
- Narodil se v Sobotce.
- Studoval na gymnáziu v Písku a Roudnici.
- Právnická studia nedokončil.
- V roce 1905 byl uvězněn za účast na studentských demonstracích.
- 1. sv. válku prožívá na různých frontách.
- Po válce se sblížil s umělci kolem K. Čapka.
- Dobu okupace tráví téměř celou ve svém pražském bytě.
Tvorba:
- Života bído, přec tě mám rád (1905)
- Modrý a rudý (1906)
- V těchto dvou sbírkách se odrážejí antimilitarismus a protispolečenské buřičství.
- Z druhé sbírky je známá báseň Píšou mi psaní = má podobu lidového popěvku a autor zde používá humor a ironii.
- Z druhé sbírky je také báseň Raport, která je formou vojenského hlášení a ostře protestuje proti válce.
- Básně již charakterizují osobitý Šrámkův jazyk, nevyumělkovaný, užívající hovorové češtiny a prvků lidových písní a popěvků.
- Splav (1916)
- Postupně se mění charakter básníkova díla.
- Soustřeďuje se na milostný vztah, vztah člověka k přírodě, k mládí = stává se vyznavačem vitalismu.
- Toto vše zaznamenal Šrámek ve této sbírce.
- Básně (1926)
- Zde převládá přírodní lyrika inspirovaná rodným krajem.
Próza:
- Stříbrný vítr (1910, přepracován 1921)
- Ze Šrámkovy prozaické tvorby náleží k nejznámějším tento román.
- Autor se projevuje jako impresionista.
- Zachycuje dospívání studenta Jana Ratkina a jeho citový střet se společností, jež je plná přetvářky a lži.
- Stříbrný vítr symbol věčného mládí a naděje (zfilmován, v hl. roli Eduard Cupák).
- Tělo (1919)
- Román, který je ovlivněn vlnou vitalismu.
- Ukazuje na osudu hrdinky, jejíž citový a manželský život se zhroutí pod nárazem války.
- Léto (1915)
- Impresionismus vstupuje do našeho divadelnictví s jeho populárními hrami, např. tato komedie, která je lyrickou oslavou mládí a lásky (Jeník Skalník a Stázka) a kritikou měšťáckého světa.
- Měsíc nad řekou (1922) - drama
- Zde zobrazil konflikt starého a nového světa.
Karel Toman (vl. jménem Antonín Bernášek, 1877 - 1946)
- Nedostudoval práva a odešel do světa.
- Prošel Německo, Holandsko, Francii, a Anglii, poznal také poměry v anarchistickém hnutí.
- Později pracoval v Národních listech.
Tvorba:
- Pohádky krve (1898)
- Prvotina, která reaguje na symbolismus a dekadenci.
- Měsíce (1919)
- Vrcholem jeho tvorby je tato sbírka, která obsahuje dvanáct básní s obrazy proměn přírodního dění a lidské práce, s oslavou domova.
- Např. báseň Září je spojována se svátkem sv. Václava.
Petr Bezruč (vl. jménem Vladimír Vašek, 1867 - 1958)
- Narodil se v Opavě.
- Nedokončil práva a stal se poštovním úředníkem v Brně, v Místku a opět v Brně v letech 1915 - 1916 byl vězněn pro podezření z velezrady.
- V r. 1928 odešel z poštovního zaměstnání do výslužby a střídavě pak žije v Brně a v Kostelci na Hané.
- Zemřel v Olomouci.
- Jan Herben od roku 1899 otiskoval ve svém časopise Čas básně podepsané pseudonymem Petr Bezruč, aniž věděl, kdo se za tímto jménem skrývá.
- Teprve později byl odhalen skutečný autor.
Tvorba:
- Slezské číslo
- První soubor básní vydává Bezruč r. 1903.
- Slezské písně (1909)
- Výrazně rozšířené, vychází knižně.
- Při dalších reedicích sbírku upravoval a doplňoval těžiště básní leží v obrazu sociálních a národnostních rozporů v regionu Slezska.
- Přímým podnětem k vzniku básní byla básníkova milostná rezignace, krize jeho zdravotního stavu a s tím spojený pocit odpovědnosti za sociální a národnostní útlak v jeho rodném kraji.
- Pro básně Slezských písní je příznačný trojí tematický okruh: intimní, sociální, národnostní.
- Intimní lyrika je podivuhodně tlumená, vyjadřuje se spíše náznaky a nápověďmi.
- Má několik podob: vyslovuje stesk po rodinném krbu (Jen jedenkrát), povzdech nad ženinou zradou, nebo symbolicky zpodobuje vlastní osud (Červený květ, Motýl).
- Osobní bolest však ve většině básní ustupuje před vědomím sociální a národní bídy rodného kraje.
- Bezruč vyslovuje nenávist a odpor proti utlačovatelům.
- V řadě básní se stává mluvčím slezského lidu Já, Ty a já, Ostrava , Horník, Škaredý zjev, 70 000, Oni a my.
- Bezruč používá také formy sociální balady, např. Maryčka Magdonová.
- Báseň Kantor Halfar je o pokrokovém učiteli, který nechtěl učit německy ani polsky, nedostal místo a skončil sebevraždou.
- Báseň Bernard Žár vypráví o frýdeckém měšťanovi, který se stydí za svůj český původ, za svou řeč, mluví pouze německy, česky mluví, teprve až když umírá.
- Protikonvenční je i básníkův pohled na soudobé vlastenectví, básně Den Palackého, Praga caput regni.
- Cítí se se svým lidem opuštěn oficiální českou politikou.
- Ve svých básních používá Bezruč kontrast ve vyjádření, pro zdůraznění opakuje výrazy, používá ironie a nářečních slov (děvucha, harenda, kapalna).
- Hrdinové básní: prostí lidé, markýz Gero - ve skutečnosti rakouský arcikníže Bedřich, odrodilci (stydí se za svůj původ) - např. Bernard Žár.
Stanislav Kostka Neumann (1875 - 1947)
- Narodil se v Praze.
- V roce 1893 byl odsouzen v procesu s tzv. Omladinou.
- Ve vězení v Plzni strávil 14 měsíců.
- Později se plně věnoval literatuře.
- Prošel složitým básnickým vývojem - od dekadence a symbolismu přes anarchismus, civilismus, naturismus, účast v poválečné avantgardě až ke komunismu, proletářské poezii, dogmatickým stalinským postojům v 2. pol. 30. let a k protifašistickému hnutí.
Tvorba:
- Kniha mládí a vzdoru
- V této sbírce se objevuje anarchismus.
- Sen o zástupu zoufajících
- Satanova sláva mezi námi
- Nové zpěvy
- Zde oslavuje techniku, moderní život a vynálezy.
- Kniha lesů vod a strání
- Odráží se zde vitalismus.
- Básně jsou přírodní lyrikou oslava přírody a života.
- Sbírka vznikla na Moravě, kam odešel se svou druhou ženou a pobýval v Řečkovicích a v Bílovicích u Brna.
- František Halas – sbírka Staré ženy – S. K. Neumann na ni zareagoval sbírkou Staří dělníci.
- André Gide – kniha Návrat z SSSR (kritika Ruska, oceněna NC) – S.K.Neumann reagoval knihou Anti-Gide (nekritická oslava Ruska).