Literární směry přelomu 19. a 20. století
- Z evropských literárních směrů jsou v české literatuře na přelomu devatenáctého a dvacátého století zastoupeny:
1) REALISMUS
- Realismus navazuje na tvorbu předcházejícího desetiletí a upevňuje svoji pozici i díky překladům z anglické, francouzské a ruské realistické literatury (Charles Dickens, Honoré de Balzac, Gustav Flaubert, Lev N. Tolstoj, Fjodor M. Dostojevskij).
- Teoreticky se nově zabýval realismem Otakar Hostinský.
- Umělecky pokračuje směr v tvorbě Aloise Jiráska, Karla V. Raise, Josefa Holečka, Zikmunda Wintra.
- Mezi mladými autory byli výraznými stoupenci realismu Josef Machar a Josef K. Šlejhar, plynulý přechod od realismu k naturalismu reprezentuje dílo Viléma Mrštíka.
2) NATURALISMUS
- Staví filozoficky na pozitivismu, charakteristickým znakem v literatuře je snaha o věrné vystižení faktů a přenášení přírodních zákonů na lidskou společnost.
- Člověk je determinován biologickými instinkty, dědičností, prostředím (velký vliv francouzského romanopisce Emila Zoly).
- V české literatuře na přelomu století prosazují naturalisté sociální a mravní témata, norma neosobního registrujícího přístupu je porušována větším uplatněním autorského subjektu (Karel Matěj Čapek-Chod, Josef Karel Šlejhar, Vilém Mrštík, Anna Maria Tilschová).
3) SYMBOLISMUS
- V české literatuře navazuje na vnitřně bohatě diferencovaný symbolismus francouzský (Charles Baudelaire, Paul Verlaine, Jean Arthur Rimbaud, Stéphane Mallarmé), vzor měl i v americké tvorbě (Edgar Allan Poe).
- Vnější svět je pro symbolisty pouze látkou pro umělecké podobenství, jímž chtějí postihnout tajemství ukryté jakoby v nitru věcí.
- Toho lze dosáhnout symbolem, jakýmsi znakovým prostředníkem mezi duchovním světem a světem jevů. Symbol se dotýká tajemství uvnitř věcí a jevů, ale nepojmenovává je, nýbrž pouze naznačuje, sugeruje a evokuje. Obdobně je možné zpodobit i osobní prožitky, které jsou rozumově nepostižitelné. Zdrojem poznání jsou pro symbolisty mystické stavy, intuice.
- Symbolismus má velkou zásluhu na rozvoji básnické obraznosti i na zhudebnění verše. Vedle jednoho z největších českých básníků - Otokara Březiny - řadíme k symbolistům také Karla Hlaváčka, Antonína Sovu, Františka X. Šaldu.
4) DEKADENCE
- Není od symbolismu oddělena jednoznačnou hranicí, směr většinou reprezentují mladší symbolisté nebo naturalisté, kteří svůj odpor k měšťácké společnosti vyjadřují odmítáním společenského poslání umění.
- Programově zvolený název „dekadent" bylo původně diskreditující označení každého francouzského básníka, který se odtrhl od dosavadní tradice.
- V dekadentní literatuře převažují motivy smrti, zániku, chorobných jevů života velkoměsta;
- zdůrazňovány jsou patologické stavy lidského vědomí, nespoutaná sexualita, výstřední pocity. Látkové zaměření na gotiku a renesanci nese mnohdy s sebou i náboženskou orientaci.
- Čeští stoupenci dekadence se sdružovali kolem časopisu Moderní revue (1894-1925) a patřil k nim vedle Arnošta Procházky Jiří Karásek ze Lvovic, Karel Hlaváček, svým raným dílem také Stanislav Kostka Neumann.
5) IMPRESIONISMUS
- Impresionismu se z výtvarného umění (Claude Monet, Edóuard Manet, Auguste Renoir) rozšířil na další umění - hudbu, divadlo, literaturu.
- Autor-impresionista zprostředkovává smyslové zážitky, zdůrazňuje smyslové vjemy, snaží se vyslovit dojem, náladu, pojmenovat pomíjivý a prchavý jev („krajina je stavem duše").
- Doménou impresionismu je poezie (Antonín Sova), ovlivnil však také prózu, drama i kritiku (Fráňa Šrámek, Vilém Mrštík, Jaroslav Kvapil, Karel Sezima). I slovesné umění impresionisté obohatili o vynalézavé využití zvuků, barev, světelných odstínů.
6) EXPRESIONISMUS
- Jako literární, výtvarný a divadelní směr se formuje v opozici proti naturalismu a impresionismu (Vincent van Gogh, Edvard Munch, Paul Gauguin; Frank Wedekind, August Strindberg).
- Je uměním výrazu, neusiluje se zde jen o nové umění, ale expresionismus chce být především novým životním pocitem, v němž se koncentrují obavy o osud člověka. Výrazně ovlivnil silné autorské individuality.
- Organizovaným hnutím reagovalo české umění na světový expresionismus (především vlivy německé) opožděně až po první světové válce (Literární skupina - František Gótz).
7) CIVILISMUS
- Konce a začátku 20. století se zaměřuje na zobrazování technických vymožeností (stroje, elektřina, komunikace) a životního slohu, který je s těmito novodobými vynálezy spojen. K civilizační poezii, reprezentované např. americkým básníkem Waltem Whitmanem, belgickým básníkem, dramatikem a esejistou Emile Verhaerenem, se programově hlásil S. K. Neumann.
- Kromě zcela nových motivů obohacují civilizační básníci poezii větší dynamikou verše a dokumentárním vztahem ke skutečnosti. Civilizační tendence se projevuje v mnohých dalších směrech dvacátého století (futurismus, kubismus aj.).
8) VITALISMUS
- Směr v české poezii a próze, který se úzce prolíná především s impresionismem a zasahuje později i pragmaticky orientovanou skupinu literátů.
- Autoři reaguji na prožitou válku, na ztrátu velkých ideálů a krizi všech hodnot snahou o bezprostřední smyslové vnímání života.
- Zdrojem radostných zážitků jsou ty nejprostší maličkosti, pouhá existence, opojení základními životními Vitalisté odmítají formální odvozenosti a složitosti, do popředí kladou srozumitelnost, jednoduché zobrazení krás života. (Nejvýrazněji Fráňa Šrámek, později např. Karel Čapek, ale ve svých juveniliích např. také Jiří Wolker.)
zdroj: Panorama české literatury (Josef Galík, Eduard Petrů, Lubomír Machala, 1994)