České meziválečné drama
1) Oficiální divadlo
- režisérský typ
- kamenná divadla
- Městské divadlo na Vinohradech, Národní divadlo v Praze, divadla v Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni..
2) Neoficiální lidové divadlo
- komediální divadlo, zábavné scény, kabarety
- kabaret Červená sedma – založena Jiřím Červeným v roce 1909, zánik roku 1922, působení Eduarda Basse a lidových komiků (Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian...)
3) Avantgardní divadlo
- Divadla vznikají od poloviny 20. let.
- Inspirace lidovým humorem a zábavou (cirkus, kabaret, film).
- Jedná se o divadlo tvůrčí – kontakt s publikem, aktualizace her.
A) Osvobozené divadlo
- Bylo založeno 1925 (oficiálně funguje od r. 1926).
- Zakládající osobnosti: Jindřich Honzl, Jiří Frejka, Emil František Burian.
- Bylo ovlivněno dadaismem, futurismem a poetismem.
- 1926 – 1. hra Cirkus Dandin (původně Moliérova hra) – dadaistická zábava, neměla úspěch, 2. hra – Němý kanár – také neúspěšná.
- 1927 – Jiří Frejka odchází (zakládá Divadlo Dada), Emil František Burian odchází (zakládá D34).
- 1927 – Do Osvobozeného divadla přichází Jiří Voskovec a Jan Werich – 1. hra Vest pocket revue (Malá kapesní revue) – obrovský úspěch, 208 repríz.
- Vliv poetismu – volná stavba, sled dramatických, hudebních a tanečních čísel ve scénickém celku, parodie na tradiční postupy, studentská recese, parodie na tradiční postupy, hudební i taneční čísla, písně → zábavná podívaná nevázané veselí, převládá smích situační a jazyková komika.
- Poprvé se objevují tzv. forbíny – zatímco se vzadu za oponou měnily kulisy, V a W stáli před oponou a bavili publikum, improvizované scénky, kontakt s publikem.
- Následují hry Smoking revue nebo Ostrov Dynamit.
- V 30. letech přechod od dadaistického humoru k politické satiře – kritika hospodářské krize, nastupujícího fašismu, korupce, nedostatků v demokracii…
- Spolupráce s Jaroslavem Ježkem (jazzový komponista, spolupracoval s divadlem od roku 1929).
- Caesar - O nedostatcích demokracie, proti fašismu, satira na Mussoliniho.
- Osel a stín - Zachycuje politické pozadí procesu – spor o stín, satira na Hitlerovy uřvané projevy.
- Kat a blázen – Satira na jihoamerické vůdce, hru napadl v tisku mexický vyslanec.
- 1934 – Osvobozené divadlo se přejmenovalo na Spoutané divadlo – Voskovec a Werich představili své nejlepší hry: Balada z hadrů (inspirace životem Francoise Villona), Těžká Barbora (název děla), Pěst na oko.
- Následují filmy: Hej rup, Svět patří nám, Pudr a benzín.
- 1938 – Divadlu nebyla obnovena koncese a divadlo je oficiálně uzavřeno, poslední připravované představení V a W – Hlava proti mihuli.
- Voskovec, Werich a Ježek emigrují do USA, Ježek tam umírá.
- 1946 – Neúspěšný pokus o obnovení Osvobozeného divadla, Voskovec se vrací do USA, Werich se stává ředitelem divadla ABC a vytváří novou komickou dvojici s Miroslavem Horníčkem.
- Písničky osvobozeného divadla: David a Goliáš, Šaty dělaj člověka …
B) Divadlo D 34 – D 41
Vzniklo roku 1934 zásluhou E. F. Buriana, roku 1941 bylo zavřeno gestapem. Všechny složky umění (hudební, taneční, výtvarné, mimické…). Jednalo se o tzv. „divadelní družstvo“ – všechno je všech, ale ve skutečnosti rozhodoval E. F. Burian. Adaptace děl klasiků (Klicpera, Shakespeare, Moliére). Dramatizace prózy (Švejk, Krysař) a poesie (Máj). Za okupace stejně jako většina divadel zavřeno – pro svůj protifašistický postoj. Od začátku levicová orientace, ale po roce 1948 se hrály silně prokomunistické hry (např. hra Pařeniště zachycující popravu Milady Horákové).